top

МАГ/The International Association for the Humanities     ЖУРНАЛ МЕЖДУНАРОДНОЙ АССОЦИАЦИИ ГУМАНИТАРИЕВ | Volume 5, Issue 1 (34), 2016.

On Indigenous Studies in Canada: the Interview with Regna Darnell

Twitter ButtonGoogle+ ButtonFacebook Button

В предыдущем номере журнала “The Bridge-MOCT” мы начали обсуждение проблем институализации «смежных» исследовательских направлений, таких как изучение коренных народов (см. интервью с Николаем Вахтиным). Эта область знания имеет свою специфику: оно отличается в США, Канаде, Мексике, Швеции, Норвегии, России и других государствах. С одной стороны, это связано с историей и политическими особенностями каждой страны, с другой – это вопрос академической системы, в рамках которой осуществляются распределение акдемических дисциплин и исследовательских приоритетов. Проблематичность «поля» исследований коренных народов начинается уже с названия этого направления. Например, чаще используется “нейтральный” термин Indigenous Studies, в то время как термин Aboriginal Studies несет на себе отпечаток колониальных отношений и подчиненного статуса коренных народов (ср. коннотационные особенности русского слова абориген). В Канаде принято использовать термин First Nations Studies – букв. Изучение Первых Наций, причем термин всегда употребляется во множественном числе, чтобы подчеркнуть многообразие коренных наций (некоторые из них номадичны, а некоторые – оседлые, а главное – их много и они очень разные). А также предпочтение использовать термин First Nations в государственных и правовых документах является символическим признанием того факта, что Первые Нации жили и строили свои цивилизации в Северной Америке до ее колонизации европейцами. В последние годы появляется все больше публикаций и арт-проектов, предлагающих контр-нарративы «традиционного» видения европейского наследия в Северной Америке.

Изучение коренных народов Северной Америки сочетает различные дисциплины и исследовательские методологии, включая лингвистику, антропологию, историю, социологию, политическую теорию и теорию культуры и др. Это «поле» знания остается во многом экспериментальным, т.к. оно постоянно находит новые подходы и способы анализа, сочетая «традиционные» дисциплины и методики с чем-то новым. Однако такие инновации не всегда легко вписываются в существующую систему дисциплин и специальностей, на основе которых выдаются дипломы и присуждаются степени. О том, как происходит институализация программы по изучению Первых Наций в Western University (быв. Университет Западного Онтарио, Канада), журнал “The Bridge-MOCT” спросил у Регны Дарнелл – одной из крупнейших специалисток по лингвоантропологии и изучению коренных народов в Канаде, директора-основательницы Программы по изучению Первых Наций.

 

2 Darnell PhotoAlexander Pershai: When was the program established? What is its main goal?

Regna Darnell: First Nations Studies at the Western University began with a first year course in 2003-2004. Courses with First Nations content were scattered across departments and faculties but had not been gathered together. The initial structure was based administratively in Anthropology. (It is now interdisciplinary in Social Science, Arts and Humanities, and Health Sciences.) The plan was to phase in a four year Honours BA program one year at a time. I served as Director until 2006 with a mandate to replace myself with an Indigenous person. Western’s strategic plan noted a particular regional mandate to serve First Nations communities and students.

A.P.: What are main topics and courses that people study at your program?

R.D.: The most unusual feature of the program is probably the emphasis on two Aboriginal languages, Haudenosaunee (Mohawk and/or Oneida) and Algonquian (Anishinaabe [Ojibwe]), both taught by native speakers. We also hired First Nations instructors to teach media/journalism and later Native spirituality. Students could choose to focus in Anthropology or History/Politics/Law. Cross- listed courses supplemented core courses for the program.

A.P.: Who administers the program? Is there a permanent faculty or do instructors?

R.D.: The Director is appointed to First Nations Studies and a Department (currently Susan Hill, Mohawk, with History). There is a cross-appointment with Geography and other “allied faculty,” of whom I am one.

A.P.: What is the student population of the program?

R.D.: The student population includes the First Nations students who can receive the post-secondary education in the indigenous studies. There are non-native students who are interested in the subject. The program also attracts students from other programs who work in Canadian Studies, history, anthropology, political science and more.

A.P.: The First Nations Program is only undergraduate program. What do students do when they want to pursues a graduate degree in Indigenous Studies? What are their options in Canada?

R.D.: Many students who do First Nations topics apply to the department of anthropology because the discipline of anthropology is much more open to self-reflexive, personal story based research and to the research that investigates counter-narratives of “big” history and politics. It is important to find a place (department or program) which validates the “native” point of view. At the Western University, grad students have to be registered in a conventional department but may focus their research in First Nations Studies.  There are a few MA and PhD programs in Canada – Trent UniversityLaurentian University and University of Victoria are particularly notable. They are all interdisciplinary.

A.P.: Where do the graduates of the program find jobs? Or what do they do after they finish their degrees in First Nations Studies?

R.D.: Many work for Native communities or for government/NGO organizations. Consultantcies in legal issues like land claims, media studies, ethnohistory, health studies, environmental studies, performative arts, etc. are often found.

A.P.: The First Nations issues are the highly politically charged subject. How difficult is it to translate the political context into academia?

R.D.: Some academics and some programs feel there is a conflict between the two. Others do not, marrying the skills of the research disciplines to the purposes of First Nations communities, e.g., cultural and linguistic revitalization, or above areas for jobs.

A.P.: Does the perception of First Nations Studies change in the recent years? Is it “exoticized” less?

R.D.: One would hope so. Most Canadians, however, know lamentably little about First Nations and apply stereotypes – both positive and negative – that are highly offensive.

 

Regna Darnell the Professor of Anthropology at the Western University (Canada), the Distinguished University Professor (2005), the founding Director of Western’s First Nations Studies Program. 

, ,

Comments are closed.